Zijn jou hormonen uit balans? Doe een korte test. Antwoord met ja/nee

2019-10-31T12:04:03+01:00

Lichamelijk en mentale processen worden aangestuurd door hormonen. Jouw leefstijl beïnvloed je hormoonhuishouding positief of misschien juist negatief. Denk aan het volgende: voeding, stress, beweging, ontspanning, leefomgeving, maar ook emoties en gedachtes.

Hormonen kunnen uit balans raken, waardoor je niet lekker in je vel zit. Let op! Een keer hoofdpijn, je dag niet hebben, moe zijn of iets anders, wil niet gelijk zeggen dat je hormonen uit balans zijn. Dit heeft iedereen wel eens. Ervaar je dagelijks klachten, heeft het invloed op je stemming en de rest van je leven, dan is het tijd voor ACTIE!

Doe de korte test. Zijn jou hormonen uit balans. Antwoord met ja/ nee.

Hormoon balans test

Heb je moeite om wakker te worden in de ochtend?

Heb je regelmatig hoofdpijn?

Heb je veel behoefte aan zoet of zout?

Heb je moeite om gewicht op bepaalde lichaamsdelen kwijt te raken, bijvoorbeeld heupen, bovenbenen, of buik?

Voel je je vaak moe en/ of futloos?

Heb je last van maag-/ darmklachten?

Word je moe na een maaltijd?

Heb je het vaak koud, breken je nagels snel, of een slappe huid?

Is je libido laag?

Heb je nergens zin in?

Herken je sommige symptomen uit de test? Heb je hier dagelijks, of al langere tijd last van, dan zijn je hormonen uit balans. GEEN STRESS! want dit kan zich met een aantal simpele ‘daily’ routines redelijk snel herstellen.

3 tips om je hormonen in balans te brengen en te houden:

  1. Eet gevarieerd en voedzame maaltijden. SKIP HET DIEETEN?! Zorg dat je dagelijks genoeg voedingstoffen binnenkrijgt, zoals: volkoren producten, eiwitten, groente, fruit, gezonde vetten…Eet onbeperkte groente en 2 stuks fruit per dag, volkoren brood, rijst, eieren, vlees, vis, noten en zaden, gezonde vetten zoals avocado, olijfolie. Drink voldoende water en geniet bewust.
  2. De juiste lichaamsbeweging! Zijn jou hormonen uit balans door een druk, of stressvol leven? Dan is beweging absoluut een must en niet alleen maar om de kilo’s kwijt te raken of een strakker lijf te hebben. Voldoende lichaamsbeweging zorgt (preventief) voor een gezond en fit lichaam, geeft zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en zorgt voor een goede hormoonhuishouding. Advies: beweeg dagelijks minimaal 20 minuten op lage intensiteit en doe minimaal 2 keer per week meer uitdagende activiteiten voor een goede conditie, kracht, lenigheid, gewichtsvermindering of andere doelstellingen. 
  3. Creëer balans tussen spanning en ontspanning. Stress is niet per definitie slecht, maar beïnvloed wel je hormoonhuishouding, met name door de manier waarmee je omgaat met stress. Zorg voor regelmatige ontspanning wanneer je druk en gehaast bent, of zoek juist naar meer uitdaging als je je moe en futloos voelt. 
Breng je hormonen in balans lifestyle programma

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.