Sporten tijdens je menstruatie?

2019-01-21T13:39:55+02:00

Sporten tijdens je menstruatie? Wel of niet verstandig? En als we dan toch bezig zijn met dit onderwerp. Een aantal tips voor pms.

Even voorstellen: 

Rianne van Rijswijk (32) is fysiotherapeut en sportinstructeur. Ze woont en werkt samen met haar vriend door de Cariben. Ze had haar eigen praktijk op Sint Eustatius, heeft daarna op Bonaire gewoont en veel sportlessen verzorgd met een Caribisch tintje. Ze is nu in Playa del Carmen (Mexico) en gaat per februari naar de Kaaiman eilanden (Cayman Brac).

Holy hormony

Voordat ik de halve marathon in Curaçao liep, keek ik even in mijn agenda en toen zag ik ’t al….getver, ik zou juist dan ongesteld zijn. Nou heb ik gelukkig niet heel erg te lijden als ik mijn periode heb hoor, maar het idee dat je menstrueert en lekker een paar uur moet gaan rennen is niet ideaal. Ik begon een beetje te lezen over ongesteldheid en sporten en ik werd helemaal enthousiast! Ja ik werd blij verrast!

Veel succesvolle vrouwelijke topsporters hebben echt supertijden neergezet, juist in hun bloedige periode. En waarom….door die hormonen. Holy moly! Leontien van Moorsel plande soms een wedstrijd in ‘haar periode’ en dit leidde altijd tot succes. Ze reed een wereldduurrecord toen ze ongesteld was. Ook schrijfster Virginia Woolf schreef beter als zij ongesteld was. In China waar een soort menstruatie taboe heerst(te) vertelde de jonge zwemster Fu Yuanhui dat ze ‘slechts derde’ werd omdat ze net ongesteld was geworden. Dit is natuurlijk niet echt een sexy onderdeel maar wel heel interessant. Even over die betreffende hormonen. Het is maar net waar je begint maar:

In week 1 ben je ongesteld. En het hormoon oestrogeen stijgt.
In week 2 blijft het oestrogeen stijgen en later in die tweede week veranderd ook de verhouding mannelijke en vrouwelijke hormonen ten gunste van het testosteron.
Week 3: in korte tijd daalt het oestrogeengehalte enorm en je progesteron stijgt (je humeur heeft hieronder te lijden).
En ten slotte is week 4 is de premenstruele week. Oestrogeen bereikt zijn dieptepunt, progesteron daalt en dit is – voor velen waaronder ik – de minste week.  Ik ben dan heel erg opruimerig en schoonmakerig, maar voel me sloom en soms heb ik een beetje krampen in mijn rug en bekken.

Hormonen zorgen dus voor psychische en lichamelijke veranderingen. (Eigenlijk kun je deze twee niet onderscheiden want alle lichamelijke dingen hebben met je psyche te maken en andersom ook, maar dat is een andere column waard).

Je hormonen zijn dus altijd in de weer, altijd aan het schommelen, grotendeels in je bloed aan het circuleren, terwijl je het grootste gedeelte van de maand gewoon gewoondoet, toch? Dat is toch mooi. In welke fase je ook zit en hoe erg je menstruatie ook kan zijn, sporten is altijd een goed idee.

Ja ook als je ongesteld bent. De doorbloeding in het hele lichaam is goed bezig, bovendien komt er tijdens het sporten endorfine vrij (het gelukshormoon) dus je stemming verbeterd en niet onbelangrijk; je kan meer pijn verdragen! Dat is ook de voornaamste reden dat die wielrenster haar wedstrijden geweldig deed. Dus holy hormony ga sporten, pak die fiets, schaatsen, Resistance bands of kettelbells én sleur je vriendin mee. Hoewel je niet altijd de regie hebt over je hormonen, leef wel in harmonie met je hormonen. En die halve marathon van mij? Dat was mijn snelste tot nu toe, holy hormony…..

ik wil een mini kettlebell

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.