Hormonen Deel 1: Dopamine

2018-11-28T13:54:41+02:00

Dossier Hormonen

page72image7504page72image7664page72image7824page72image7984page72image8144page72image8304page72image8464page72image8624page72image8784page72image8944page72image9104page72image9264page72image9424page72image9584page72image9744page72image9904page72image10064page72image10224page72image10384page72image10544page72image10704page72image10864page72image11024page72image11184page72image11344page72image11504page72image11664page72image11824page72image11984page72image12144page72image12304page72image12464page72image12624page72image12784page72image12944page72image13104page72image13264page72image13424page72image13584page72image13744page72image13904page72image14064page72image14224page72image14384page72image14544page72image14704page72image14864page72image15024page72image15184page72image15344page72image15504page72image15664page72image15824page72image15984page72image16144page72image16304page72image16464page72image16624page72image16784page72image16944page72image17104page72image17264page72image17424page72image17584page72image17744page72image17904page72image18064page72image18224page72image18384page72image18544page72image18704page72image18864page72image19024page72image19184page72image19344page72image19504page72image19664page72image19824page72image19984page72image20144page72image20304page72image20464page72image20624page72image20784page72image20944page72image21104page72image21264page72image21424page72image21584page72image21744page72image21904page72image22064page72image22224page72image22384page72image22544

We kennen allemaal wel de term ‘gelukshormonen’. En deze zijn een belangrijk onderdeel van onze ‘daily’ routines. Alles draait om deze hormonen.

In het kort:

Dopamine: zorgt voor motivatie en doorzettingsvermogen. Geef jezelf een boost: door een kleine doelstelling te kiezen. Wees trots op kleine succesmomenten.

Serotonine: geeft je een fijn gevoel en meer eigenwaarde. Geef jezelf een boost: door dagelijks buiten te zijn en jezelf complimenten te geven.

Endorfine: vermindert stress, pijn, gevoel van angst of depressiviteit. Geef jezelf een boost: lachen, plezier maken en pure chocola 🙂

Hormonen regelen allerlei essentiële processen in het lichaam. Dit gaat dag en nacht door. Een verstoring in je hormoonhuishouding kan dan ook grote gevolgen hebben op je leefstijl. Overgewicht, depressie, moe, futloos, hoofdpijn en andere talloze klachten.

Hormoon 1: Dopamine

Dit is misschien wel het bekendste ‘Happier’ hormoon. Dopamine is een neurotransmitter die een grote rol heeft in de hersenen, namelijk in het beloningssysteem. Na de aanmaak van dopamine krijg je een heerlijk gevoel. Dit gevoel werkt stimulerend en motiverend voor BODY & MIND. Dit ervaar je bijvoorbeeld na het sporten, een moment waarop je succesvol bent, tijdens sociale contacten of intieme momenten.

page72image34072page72image34232page72image34392page72image34552page72image34712page72image34872page72image35032page72image35192page72image35352page72image35512page72image35672page72image35832page72image35992page72image36152page72image36312page72image36472page72image36632page72image36792page72image36952

GEEF JEZELF EEN BOOST: LACHEN, PLEZIER MAKEN EN PURE CHOCOLA 🙂

Voeding die de aanmaak van dopamine stimuleert:

  • Omega 3 (essentiële vetzuren): vette vis
  • Eiwitten (eet dus eiwitrijk): vlees, eieren, zuivel, groene groenten, noten en zaden
  • Bananen
  • Pure chocolade (minimaal 70%)
  • Appels
  • AmandelenCheck het Food Department voor recepten en tips, hoe je dit gemakkelijk kunt toepassen in je eetpatroon.

page72image50344page72image50504page72image50664

Hoe je de aanmaak van dopamine kan stimuleren:

  • Om je dopamine op peil te houden is het belangrijk om voldoende te bewegen. Ga uit van 30 tot 45 minuten beweging per dag.
  • Stel haalbare doelen. Onderzoek wijst uit dat de aanmaak van dopa- mine stijgt na het behalen van kleine doelstellingen. Een “dopaminekick” wordt dit genoemd. Dit gevoel werkt enorm stimulerend om door te blijven gaan.
  • Bij dopamine is voldoende slaap belangrijk. Ga uit van gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht.
Volgende week: het hormoon serotonine.

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.