Billen zijn hot deze zomer, maar train je ze eigenlijk? But….it’s all about the butt’

2019-03-28T12:38:22+02:00

Hangen de rokjes en shortjes al in de kast, is de lente dan eindelijk voelbaar? In Nederland fleurt iedereen vaak op in de lente. Het lichaam krijgt allerlei prikkels binnen waardoor positieve emoties ontstaan.  Waar de een al snel een korte broek aan durft te trekken, wacht de ander liever tot de kleur of de vorm iets beter is…..tja de kleur en de vorm van de benen, billen en buik brengt toch altijd wat zorgen en onzekerheden mee.

Laat ik me in deze column even focussen op de meestal bedekte B; de billen. Want wist je dat één bil (alleen de spier) ongeveer 1 kilogram weegt en dat je kunt lopen door die bilspieren? Dat ze zitcomfort bieden en stabiliteit. In het Engels is er een prachtige beschrijving voor de billen namelijk “either of the two round fleshy parts of the human body”. Maar wat dacht je van ‘ass’, ‘buttock’, ‘rear’, ‘hindquarters’, of in het Frans ‘derrière’ of in het Spaans ‘el fondillo’ of ‘un pompis’. Klinkt goed toch?

Rianne van Rijswijk (32) is fysiotherapeut en sportinstructeur. Ze woont en werkt samen met haar vriend door de Cariben. Ze had haar eigen praktijk op Sint Eustatius, heeft daarna op Bonaire gewoont en veel sportlessen verzorgd met een Caribisch tintje. Ze is nu in Playa del Carmen (Mexico) en gaat per februari naar de Kaaiman eilanden (Cayman Brac).

page1image592

Welke oefeningen zijn het beste voor je BIL?

Zoals beschreven kunnen wij mensen lopen door de goed ontwikkelde bilspieren; de bovenbenen en rugspieren spelen de hoofdrol qua belasting, maar wat daartussen zit zijn de bilspieren.

Een groep spieren met de volgende Latijnse namen de musculus (betekent spier, wordt afgekort met m.) gluteus maximus, -medius en -minimus, de musculus piriformis, de musculus gemellus en de m. quadratus femoris. De gluteus spieren kennen we wel van de term ‘glutes’. De ligging van de spieren is bepalend voor hun functie. De m. gluteus maximus loopt van je bekkenrand (die achterkant van het bekken die het dichtste bij je wervels ligt) naar je bovenbenen (de spier loopt dus schuin naar beneden buiten). Daarom strekt en draait deze spier de heup en stabiliseert het je rug. De m. gluteus medius ligt er een beetje naast en is wat kleiner en zorgt voor een zijwaartse beweging van het been naar buiten en een draaiing in de heup, de m. gluteus minimus ligt onder de medius en zorgt voor een draaiing in de heup.
De m. piriformis loopt van je heiligbeen door een gat in het bekken naar de buitenkant van je bovenbeen. Deze spier kan bij een gebogen been dat been naar buiten brengen en dat is zeer belangrijk bij het lopen. Het lichaamsgewicht van het gebogen been wordt namelijk opgevangen door het andere been. Als een aantal bilspieren te zwak zijn, zakt je bekken in tijdens het lopen, wat niet de bedoeling is. 

Het trainen van bilspieren kun je prima doen door te lopen en hard te lopen maar nu je weet hoe de spieren liggen kun je ook beter begrijpen welke oefeningen effectiever zijn: een donkey kick bijvoorbeeld (doordat je je knie gebogen houdt train je puur je bilspier. Door het been naar achteren en omhoog te brengen en een beetje opzij -dat gebeurt coördinatief vanzelf-  dan doe je precies waar die bilspieren voor gemaakt zijn en dan heb je die m. gluteus medius en -minimus te pakken). En wat dacht je van sides kicks en back kicks? Een squat is goed maar je billen doen eigenlijk pas het werk bij het laatste stukje omhoog komen, je bovenbeenspieren (m. quadriceps) spelen de hoofdrol.

Wij mensen kunnen dus niet alleen stabiel zitten en staan door onze bilspieren, ze zorgen voor heel veel meer nuttige dingen. Dus als je al die spieren even bij elkaar pakt en hun functie begrijpt, mag je iets meer respect voor ze hebben toch? Het zijn niet zomaar ronde vormen of een achterwerk het zijn belangrijke spieren met een laagje vet erom.

De een heeft nu eenmaal een vollere butt’ dan de ander but…..it’s  (not) all about the butt’. Fijne lente!

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.