Beginner 5 minuut meditatie. Een ademhalingsoefening om te ontspannen..

2020-03-24T14:04:27+01:00

Adem in, adem uit..

Per dag ademen we gemiddeld zo’n 23.000 keer. Best veel he?!

Toch staan we vaak nauwelijks stil bij de ademhaling. En dat is best vreemd. Je hebt de ademhaling namelijk nodig om te kunnen leven. Daarom deze oefening, waardoor je leert bewust adem te halen. En daardoor verbetert je energieniveau en verlaagt je stresslevel.

Om te beginnen:

Ga gewoon ergens rustig zitten, of staan. Het maakt niet uit waar of wanneer, thuis op de bank, in het park, bos, strand, tijdens je pauze, onder de douche, in bed…..Anywhere.

Begin met 5 minuten, je mag het uiteraard zo lang doen als je wilt. Maar laten we beginnen met 5 minuten. En, ook belangrijk om te weten: er geen ‘goed’ of ‘fout’.

  • Ga ontspannen zitten met je schouders laag
  • Adem 3 seconden diep in door je neus, waardoor je borst omhoog komt
  • Houd je adem kort vast (2 sec)
  • Adem uit door je mond (6 seconden)
  • Herhaal dit zolang je maar wilt

Nogmaals er is geen ‘goed’ of ‘fout’ tijdens deze oefening. Vind een ritme en blijf ontspannen, met een zachte blik op je gezicht. Ontspan ook je handen, buik, onderrug, liezen, kaken en tenen. Dit zijn punten waar je onbewust spanning kunt vasthouden.

Krijg je eenmaal een ritme, dan kun je tijdens deze oefeningen werken aan een positieve mindset. Iedere keer als uitademt blaas je gedachtes weg die je niet nodig hebt. Bijvoorbeeld: 

  • Ik heb geen tijd.
  • Het lukt me niet.
  • Ik moet nog…
  • Ik heb er geen zin in.
  • Ik kan het niet.

En zo kun je doorgaan. Dit zijn gedachtes die je liever kwijt dan rijk bent. Adem daarom in plaats van daarvan diep in met positieve gedachtes.

  • Ik neem tijd voor mezelf.
  • Ik kan het!
  • Ik moet even niks, ik mag…
  • Dit voelt fijn.
  • Ik heb er zin!

Merk je het verschil?

Combinatie met een yogaoefening? Bijvoorbeeld de CAT-COW

Plaats je handen op de grond. Deze oefeningen stretcht je nek, schouders en rug.

Adem in maak je rug hol, kijk omhoog en ontspan je nek en schouders. 

Adem uit maak je rug bol, beweeg je kin naar je borst en navel trek je navel zoveel mogelijk in. 

Herhaal zolang je wilt

Bedankt voor je tijd… Namaste.

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.