3 keer Mindful eten, in plaats van dieeten. Geen stress meer rondom eten, omdat er geen ‘goed’ of ‘fout’ hoeft te zijn.

2019-09-08T14:00:54+02:00

Eet jij wel mindful?!

Eet je bewust?  ja-nee

Weet je wat goed voor je is?  ja-nee

Weet je wanneer je ‘echt’ honger hebt? ja-nee

Of eet je uit verveling, troost, excuus of andere reden? ja-nee

Eet jij met regels? Mag je dat ‘koekje’ pas na…..   ja-nee

Don’t worry! Je krijgt hier geen stempel: JOJOER, of emotie eter. Mindful eten is een gemakkelijke manier om je relatie met eten en daardoor ook je energieniveau te verbeteren. Geen stress meer rondom eten, omdat er geen ‘goed‘ of ‘fout‘ hoeft te zijn. Omdat jij beter weet wat je nodig hebt, voel je je energiek. Je hebt geen problemen met je gewicht, zoals bijvoorbeeld aankomen tijdens vakantie en/of feestdagen, of aankomen door hormonale schommelingen, omdat je gezond en gevarieerd eet.

Met mindful eten focus jij je op het creëren van gezonde gewoontes die je dagelijkse kunt toepassen. Daarom is het geen dieet! Bij een dieet gaat het vaak om tijdelijke, soms drastische veranderingen. Veranderingen die veel wilskracht vereisen en daardoor soms lastig vol te houden zijn. Een dieet kan je ook structuur geven en dit is wat veel vrouwen fijn vinden, maar zodra de structuur verandert door vakantie, feestjes, weekend, verjaardag, “ach doe gezellig mee”….je weet wel. Dan wordt het lastig! Het begint met een dag, paar dagen even minder streng zijn en vervolgens ben je terug bij af. 

Hoe kun je dan gezonde eetgewoontes creëren, die voor JOU werken? Waardoor je lekker in je vel zit en je energiek voelt.

Start met Mindful eten. En dan niet door 10 minuten naar een appel te staren…. 

3 x mindful eten

1) Experimenteer

Experimenteer niet door de meest ingewikkelde recepten te maken. Maar experimenteer door eens op andere tijdstippen te gaan eten. Door wel, of juist geen tussendoortje te nemen. Door in de ochtend warm te eten, of tussen de middag. Dit zijn voorbeelden.

Door te experimenten leer je beter te luisteren naar je lichaam. En ook hoe je reageert om bepaalde maaltijden, of op welke tijden. Leg jezelf niet teveel druk op als het gaat om eten.

2) Make it Sexy

Welkom bij de Bad Ass Babes Club:-). Een smaakloze bananencake? Droge crackers? Weer die groene smoothie met boerenkool? Er zijn zoveel recepten te vinden op internet, in boeken en social media. Van suikervrij, smoothies boordevol vitamines en mineralen, vegan…je kan het zo gek niet bedenken. Aan inspiratie kan het je niet ontbreken. Maar misschien zijn de recepten niet helemaal naar JOUW LIKING?

Make it sexy! Laat je inspireren door de recepten, maar maak je eigen creaties. Verander het recept van de cake, voeg er wat fruit aan toe, of eet het niet als je niet lekker vindt. Versier je crackers met extra’s en maak je smoothie met spinazie ipv boerenkool. Zachter van smaak en minder van die harde stukjes.

3) Decoreer

Plan een date met jezelf:-) Gehaast een boterham naar binnen proppen terwijl je de train moet halen? Not funny! Omdat je zo snel eet, waarschijnlijk nauwelijks kauwt krijgen je hersenen niet het signaal ‘voldaan’. Ditzelfde geldt tussen de middag, of tijdens het avondeten. Snel eten, geen tijd nemen voor jezelf….het gevolg is een —SNACK A TACK — ik moet nu chocola — chips hebben!!!

Eet op een moment dat je er ‘echt’ even tijd voor hebt, of maak er een fijn eetmomentje van. Decoreer je bord, lees een boekje, drink je favoriete thee, draai een leuk muziekje op de achtergrond…

3 keer mindful eten. Welke tip ga jij uitproberen?

Loading...

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.